طریقه آماده سازی داده های ترکیبی برای استفاده در برنامه ایویوز

طریقه آماده سازی داده های ترکیبی برای استفاده در برنامه ایویوز

آموزش ايويوز: یکی از مهم‌ترین قسمت‌های برآورد مدل در روش داده های ترکیبی، آماده سازی صحیح و دقیق مشاهدات (آمارها) می‌باشد. مسلماً هر چه جمع‌آوری اطلاعات و دسته‌بندی آنها بصورت دقیق‌تری انجام گرفته و در نرم افزار ایویوز بارگیری گردد. می‌توان نتایج دقیق‌تری از برآورد مدل انتظار داشت. لذا از بین تمام راه‌های پیشنهادی برای جمع‌آوری و ورود اطلاعات در برنامه ایویوز؛ ما روش ذیل را که بسیار دقیق و کامل می‌باشد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

همانطور که گفته شد در روش داده‌های ترکیبی (پانل) محقق تعدادی از کشورها، سازمان‌ها یا افراد…. را در بازه‌ایی از زمان مشخص بصورت تجمعی مورد آزمون و ارزیابی قرار می‌دهد. لذا جمع‌آوری مشاهدات می‌بایست ابتدا (مثلاً برای هر کشور) بطور جداگانه در بازه زمانی مورد نظر در نرم افزار اکسل همانند شکل (1) جمع‌آوری و نهایتاً بطور یکجا با سایر کشورهای دیگر در یک شیت‌کاری نرم افزار اکسل مطابق با شکل (2) ادغام گردد تا بتوان به راحتی و بصورت یکجا وارد نرم افزار ایویوز نمود (مراجعه به قسمت ضمیمه کتاب جهت مطالعه داده‌ها و نحوه جمع‌آوری در نرم افزار اکسل).

شکل 1: جمع‌آوری مشاهدات برای یک کشور در نرم افزار اکسل (آموزش ايويوز)

شکل 2: جمع‌آوری مشاهدات برای گروهی از کشورها در نرم افزار اکسل (آموزش ايويوز)

نکات مهم:

  1. بازه زمانی مورد نظر، اگر بصورت سالیانه، فصلی یا ماهیانه و….در نظر گرفته می‌شود می‌بایست برای تمام کشورها، سازمان، …. یکسان باشد.
  2. ترتیب قرار‌گیری متغیرهای مستقل و وابسته در فایل اکسل می‌بایست در تمامی کشورها بصورت یکسان در نظر گرفته شود تا در هنگام ادغام مشاهدات کشورها، سازمان‌ها و…..ترتیب متغیرهای مدل جا به جا نگردد. این مهم؛ یکی از اشتباهات رایج جمع‌آوری و ادغام مشاهدات در روش پانل می‌باشد.
  3. متغیرهای مدل در تمامی کشورها، سازمان‌ها….مورد بررسی می‌بایست از حیث واحد و خصوصیات متغیر یکسان باشند. مثال اینکه اگر از متغیر تولید ناخالص داخلی واقعی سرانه در مدل استفاده می‌کنید. می‌بایست این متغیر برای تمامی کشورها……از همین نوع استفاده گردد.
  4. لازم به توضیح می‌باشد که از اطلاعات و آمارهای کشورها، سازمان،…..در گروه مطالعات خود استفاده کنید که دارای آمارهای کامل هستند چون نمی‌بایست سال‌های خالی از آمار در فایل کاری شما وجود داشته باشد. لذا پیشنهاد می‌شود در برخورد با اینگونه موارد از آمار‌سازی اجتناب نمایید.

مطالب و آموزش های این قسمت برگرفته از کتاب : کاربرد و تخمین داده‌های ترکیبی (پانل دیتا) با استفاه از نرم افزار ایویوز” نوشته آقای بهمن خانعلی زاده (1398) می باشد جهت سفارش و دریافت این کتاب صرفا از طریق تماس با شماره تلفن 09127920179 یا مکاتبه با ایمیل ad@bahmanyarnovin میسر می باشد.

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است. (لطفا به حقوق نویسنده احترام بگذارید)

loading