
تکنیکهای پیشبینی کسب وکار
هر مدیر به طور مناسب و به موقع میخواهد از دقیق بودن رویدادهای آینده مطلع باشد برای اینکه بتواند سازمانش را برای برخورد با وقایع پیشرو آماده نماید. این کار آنها را قادر میسازد تا ضمن برنامهریزی، اقدامات لازم و مقتضی را انجام دهند یا این که زمان کافی برای اجرای برنامههای خود را داشته باشند.
برنامههای مدیریت وقتی مؤثر خواهند بود که بر اساس توجه و دقت نسبت به رویدادهای آینده و پیشبینی لازم صورت گرفته باشد. اما مدیران کسب و کار برای پیشبینی آینده باید براساس واقعیت برنامهریزی نمایند، اینکه آیا رویدادهای آینده دقیقا شناخته میشوند یا خیر. در همین راستا شرکتهای تجاری پیشبینیهای مختلفی نظیر پیشبینیهای کوتاهمدت، متوسط و بلندمدت را بسته به وضعیت خاص پیشبینی میکنند.
اما پیشبینیهای کوتاهمدت برای برنامهریزی منابع انسانی، تولید و حمل و نقل مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین پیشبینیهای تقاضا به عنوان بخشی از روند برنامهریزی، نیز مورد نیاز است. پیشبینیهای کوتاهمدت برای تعیین نیازهای منابع آینده به منظور خرید مواد اولیه، استخدام پرسنل، یا خرید ماشینآلات و تجهیزات نیز مورد استفاده هستند در حالی که پیشبینیهای بلندمدت در برنامهریزی استراتژیک مورد استفاده قرار میگیرند.
به همین علت است که مدیران و شرکتهای تجاری باید یک سیستم پیشبینی را که شامل چند روش مختلف و مناسب برای پیشبینی رویدادهای اقتصادی و شرایطی که در آن زمان جاری هست را ایجاد نمایند. این نیازمند به توسعه واحد و افراد متخصص در شناسایی مشکلات و پیشبینی آنها با استفاده از طیف وسیعی از روشها و تکنیکهای پیشبینی و انتخاب روش مناسب است
همچنین ایجاد رویههای مناسب برای برخورد با مشکل، و ارزیابی و پالایش روشهای پیش بینی در طول زمان است. لذا مهم است که سازمان حمایتهای لازم را برای استفاده از تکنیکهای پیشبینی بطور مدون و رسمی داشته باشد.
معمولاً پیشبینیهای اقتصادی پیشبینیهای مختلفی از اقتصاد را پیش بینی میکنند شاخصهایی مانند عرضه پول، نرخ تورم، نرخ بهره و… همچنین پیشبینیهای تکنولوژیکی حاصل از مطالعات و پژوهشهای واحدهای تحقیق و توسعه.
اما پیشبینی تقاضای آینده برای محصولات، خدمات و … ناشی از تصمیمات مدیریت میباشد که با توجه به پیشبینیهای اقتصادی که در فوق به آنها اشاره شد صورت میپذیرد لذا پیشبینیهای اقتصادی به عنوان عوامل مهمی هستند که در پیشبینیهای آینده کسب و کارها باید مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا تکنیکهای پیشبینی تجاری به دو دسته تقسیم بندی میشوند:
منبع:
مقاله: پیشبینی کسب و کار و اقتصادهای بی رونق
دکتر بهمن خانعلی زاده