هر سازمان و کسب و کاری می بایست برای فروش محصولات یا خدمات خود یک یا چند استراتژی بارایابی را انتخاب و در دستور کار خود قرار دهد. به همین علت در ادامه به شرح خلاصه ایی از استراتژهای پرکاربرد بازاریابی اشاره خواهیم نمود.
1-استراتژی بازاریابی انگیزه ای (Cause Marketing)
یافتن انگیزه مشتریان و شرکت می تواند نتایج عجیبی برای هر کسب و کاری به همراه داشته باشد. در بازاریابی انگیزه ای نیاز به دانش داخلی در مورد آنچه سازمان می خواهد به دنیا کمک کند، می باشد. مثال خوبی از این استراتژی بازاریابی برند ، Toms Shoes است. این برند به جای استفاده از تبلیغ سنتی ترفیع خرید “یکی بخر یکی رایگان ببر” ، یک ارتباط قوی و مستحکمی با مشتری خود ایجاد کرده و هر مشتری با خریدی که انجام می دهد می تواند یک کفش رایگان برای یک نیازمند هدیه بگیرد.
در این روش با ارسال پیام های تبلیغاتی کالا و خدمات به گوشی های هوشمند در یک محدوده مشخص و نزدیک به ارائه محصول سعی در جذب مشتری می گردد. استراتژی بازاریابی محدوده نزدیک به استراتژی بازاریابی مجاورت نیز شناخته می شود.
بسیاری از شرکت ها به جای تلاش منحصر به فروش (بازاریابی معامله ای) ، بر ایجاد روابط با مشتریان تمرکز می کنند. مشتریانی که برند شما را دوست داشته باشند پول بیشتری هم برای برندتان خرج می کنند. بسیاری از خرده فروشان سنتی این استراتژی بازاریابی را ثابت کرده اند. Walgreens یکی از بزرگترین خرده فروشان داروخانه ای آمریکا به این نتیجه رسیده است که مشتریانی که از تمام کانال های خریدشان (فروشگاه، وب سایت، موبایل، و سایر کانال ها) خرید می کنند شش برابر مشتریانی هستند که فقط از فروشگاه ایشان خرید می کنند.
فروش به وسیله رانندگی خود چالشی برای کسب و کارها ، بویژه خرده فروشان است که باید به طور مداوم به فروش محصولات با حجم بالا به مصرف کنندگان مبادرت بورزند. خرده فروشان به منظور حفظ تقاضای سرمایه گذاران، مجبور به ترغیب مصرف کنندگان برای خرید از طریق کوپن ها، تخفیف ها ، و رویدادهای فروش هستند. این استراتژی بازاریابی به هر گونه کارکرد بازاریابی که به انتقال مالکیت یا خدمات بین طرفین، مربوط می گردد، اشاره دارد.
در برخی از بازارها حفظ کنترل بسیاری از محصولات در یک بازه زمانی بسیار مهم است. در بسیاری از موارد این کار به دلیل مشکل خرید مواد خام یا کیفیت بالاتر محصول انجام می شود. یک شرکت ممکن است محصولات خود را فقط برای تعداد کمی از مشتریان در دسترس قرار دهد. رولز رویس (Rolls-Royce) نسخه چینی ماشین خود را با نام فانتوم (Phantom) به سرعت به فروش رساند. در حالی که هزینه این ماشین از اکثر ماشین ها بیشتر بود اما عرضه محدود باعث تمایل و خرید مشتریان شد.
بازاریابی دهان به دهان، انتقال اطلاعات از فردی به فرد دیگر بوسیله ارتباطات شفاهی است. مشتریان بسیار هیجان زده برندهای مورد علاقه خود را با جهان پیرامون خود به اشتراک می گذارند. استراتژی بازاریابی دهان به دهان از جمله شیوه های باستانی افراد برای به اشتراک گذاشتن تجربیات خریدشان است. بازاریابان مدرن اینکه چطور واژگان موثق در مورد شرکت یا محصولات را در استراتژی دهان به دهان به منظور ارائه مجدد ایجاد نمایند، به خوبی آموخته اند.
استراتژی بازاریابی فراخوانی برای اقدام یا CTA به روش تبدیل ترافیک وب سایت به فروش واقعی با استفاده از متن، گرافیک و یا سایر عناصر طراحی وب اشاره دارد. استراتژی های تبدیلی به بهبود درصد بازدیدکنندگان آنلاین و تبدیل آنها به مشتریان بالفعل کمک می نماید.
بازاریابی ویروسی روشی است که بوسیله وب سایت ها یا کاربران پیام های بازاریابی به سایر وب سایت ها یا کاربران برای ایجاد رشدی بالقوه در افزایش بازدید یا افزایش مرور پیام منتقل می گردد. یک نمونه بسیار مشهور از بازاریابی ویروسی Hotmail ، شرکت متعلق به مایکروسافت، است که خدمات خود را با پیام های تبلیغاتی در هر یادداشت ایمیل کاربران ارتقاء داد.
توسعه برنامه بازاریابی بوسیله تجزیه و تحلیل بخش های مختلف مشتریان بر مبنای تفاوتهای فرهنگی مثل سلیقه ها، انتظارات ، باورها، دیدگاه های جهانی و نیازهای خاص، منجر به ایجاد یک طرح بازاریابی سفارشی می شود که ما به آن استراتژی بازاریابی متنوع می گوییم.
گاهی اوقات به همه افراد همه چیز را نمی گوییم که این امر منجر به منبعی از همهمه و وزوز می شود. مثل تریلر فیلم که شما را برای دیدن فیلم به وجد می آورد، در حالی که تمام جنبه های فیلم را نشان نمی دهد. تبلیغ کنندگان می توانند تبلیغی به اندازه کافی فریبنده ایجاد کنند تا تمایل بیشتری در ببنده ایجاد نمایند.
شرکت های بزرگ برای ادامه رشد و توسعه خود نیاز به تعداد بالایی از خریداران دارند. در حالی که بازاریابی انبوه به نظر یک تفنگ ساچمه ای مناسب است، اما خیلی هم در واقعیت امروز بازاریابی مدرن به عنوان یک استراتژی بازاریابی بکار نمی آید. اما نمی توان گفت که عمر این نوع استراتژی به پایان رسیده چرا که نمونه بکار گیری حرفه ای این استراتژی بازاریابی وال مارت (Walmart) است که استراتژی بازاریابی انبوه را هوشمندانه بکار می گیرد.
رویدادهای فصلی روشی عالی برای ملاقات با مصرف کنندگان جدید است. گاهی اوقات این رویدادها می توانند شامل تغییرات آب و هوایی و یا تعطیلات رسمی باشد. برای خرده فروشی مانند Hallmark روز ولنتاین بخشی بزرگ از کسب و کارش به شمار می رود. بسیاری از کسب و کارها می توانند با تنظیم برنامه های بازاریابی خود در فصول مختلف اقدام به بهره برداری سودمند از بازار خود یا بازارهای جدید نمایند.
یکی از مهمترین استراتژی های بازاریابی ، روابط عمومی است. بسیاری از بازاریابان برای ایجاد آگاهی از محصولات و مزایای خود به صورتی موثر با رسانه ها تعامل می نمایند. در بسیاری از موارد که استراتژی های بازاریابی تاثیرگذار نمی باشند، این استراتژی بازاریابی بسیار ضروری و مفید واقع می شود. وقتی استیو جابز، بناینگذار اپل در قید حیات بود، اپل یک کنفرانس مطبوعاتی بزرگ ترتیب می داد و این سنت همچنان ادامه دارد. روشی بسیار مفید برای ارائه محصولات جدید اپل که باعث رشد چشمگیر محصولات این برند می شود.
همچنانکه که تجارت به اینترنت نیز نفوذ کرده است، شکل جدیدی از بازاریابی نیز شکل گرفت. بازاریابان تلاش کرده اند توجه مشتری را به هر راهی که امکان پذیر است به خود جلب نمایند، از آگهی های آنلاین پاپ آپ آزار دهنده تا بنرهای گرافیکی چشم نواز . تلاش اکثر استراتژی های بازاریابی آنلاین به حداکثر رسانی جلب توجه بازدیدکنندگان است.
به محض مهاجرت مشتریان به دنیای آنلاین، بازاریابان تلاش می کردند از طریق ایمیل های تبلیغاتی به انتشار پیام های تبلیغاتی بپردازند. بسیاری از کسب و کارها از این استراتژی بازاریابی به عنوان راه اصلی برای برقراری ارتباط با مشتریان خود استفاده می کنند. این استراتژی بازاریابی بیشتر در کسب و کارهای خدماتی بویژه آموزشی بسیار پر کاربرد است.
این استراتژی بازاریابی به منظور توسعه هیاهو بین مشتریان طرفدار (کسانی که دوستدار برند کسب و کار هستند) که به صورت حامی محصولات و برندتان تبدیل می گردند، و برند را به عنوان بخشی از هویت خود به نمایش می گذارند، بکار می رود.
ایجاد رویدادها راهی عالی برای فروش بیشتر است. مشتریان اغلب برای خرید به یک دلیل نیاز دارند و رویدادهای خاص ابزاری برای رسیدن به این هدف است. رژه روز شکر گزاری به بخشی از فرهنگ آمریکا تبدیل شده و اغلب برای ترغیب به خرید مورد استفاده بازاریابان قرار می گیرد.
با رشد سریع اینترنت، بسیاری از شرکت ها روش های جدیدی برای پیاده سازی بازاریابی آفلاین با استفاده از تکنولوژی های جدید را مورد استفاده قرار دادند. شرکت کوکاکولا ماشین های فروش برای ترغیب به مصرف بیشتر مورد استفاده قرار داد. برند کوکاکولا به طور پیوسته با شادی و احساس گره خورده است، اما در عین حال مشتریان را به تجربه واقعی محصول به صورت آفلاین دعوت می نماید.
گاهی اوقات برای شرکت ها اجازه دادن به مشتریان بالقوه برای آگاهی از وجود خود بسیار مهم است. با توسعه لیستی از جنبه ها و ویژگی های شرکت، آنها به گروه های هدف فردی شان و یافتن مشتریان جدید دست می یابند. هنگامی که مایکروسافت نرم افزار حسابداری خود را می فروخت آنها اغلب از این استراتژی بازاریابی برای شناسایی هدف های بالقوه قبل از تلاش برای تماس و ملاقات فردی استفاده کردند.
ارتباط مستقیم با مشتریان از طریق پست، ایمیل، پیام، خرده فروشی تلفنی، خرده فروشی با استفاده از کاتالوگ و سایر روشهای ترفیعاتی در این استراتژی بازاریابی بکار می رود.
شرکت ها اغلب بوسیله تماس تلفنی و با دلایل مختلف با مشتریان خود تماس می گیرند. این روش فرصتی بزرگ برای فروش محصولات بیشتر به مشتریانی که اغلب خرید نمی کنند بوجود می آورد. این روش اغلب می تواند برای معرفی محصولات جدید یا یادآوری سایر محصولات به مشتریان مورد استفاده قرار گیرد.
یک استراتژی بازاریابی جذاب برای ارتقاء کسب و کار نوشتن خبرنامه ای با تیترهای مشخص برای انتقال مواردی مشخص و آنچه در حال رخ دادن در سازمان است، می باشد. تا حدودی با استراتژی بازاریابی ایمیلی تشابهاتی دارد اما یکی از مشخصه های آن این است که اصولاً برای کسانی ارسال می گردد که در خبرنامه مشخصی مربوط به کسب و کار با تمایل شخصی عضو شده اند.
این استراتژی بازاریابی به روش های تبلیغی رایگان و یا فروش کالاها و خدمات با نرخ فروش پایین برای تقویت فروش کالاها یا خدمات مرتبط اطلاق می گردد.
در صنایعی که متخصصان جایگاه ویژه ای دارند، مقالات قدرتمند اغلب ابزاری برای در ویترین گذاشتن دانش و تخصص است. برخی از نوآوران مقالات یا White papers که شامل اطلاعات فنی مورد نیاز برای خریداران است را به اشتراک می گذارند. Amazon.com بخشی از سایت خود را به این مقالات اختصاص داده است. البته این استراتژی بازاریابی نوع پیچیده ای از بازاریابی برای خریداران تخصصی است.
نوشتن و انتشار مطالب برای آموزش مشتریان بالقوه در مورد محصولات کسب و کار با عنوان بازاریابی محتوا تعریف می گردد. برای بسیاری از کسب و کارها این استراتژی بازاریابی می تواند تاثیر معناداری در رشد کسب و کار بدون استفاده از روش های فروش مستقیم باشد.
بسیاری از محصولات بایستی تجربه شوند تا توسط مشتری خریداری شوند. مشتریان بسیار اندکی هستند که خودروی جدیدی را بدون نیاز به تحقیق و آزمایش راننگی برای اولین بار خریداری کنند. نمایشگاه های تجاری، نشست های صنعتی هستند که از مشتریان برای آشنایی با نمونه محصولات ، بویژه محصولات صنعتی، دعوت می کنند. شرکت فورد (Ford) برای معرفی خطوط جدید محصول خود از این استراتژی بازاریابی استفاده می کند.
این روزها، مصرف کنندگان سوالات خود را از دوستان و اطرافیان خود نمی پرسند، بلکه مستقیم به گوگل مراجعه و در مورد آن جستجو می کنند. در حقیقت گوگل مرجعی برای پاسخ به سوالات موجود در ذهن ما شده است. لازم نیست در مورد قدرت بازاریابی جستجو فکر کنید. گوگل این استراتژی بازاریابی را برای سالهای طولانی شکل داده است و به صدها خرده فروش برای رشد کسب و کارشان کمک کرده است.
پیدا کردن یک گوشه بازار و پر کردن آن دستوری مخفی برای رشد بازار بویژه در بازارهای پر جمعیت است. مثلا اگر به کسب و کار کفش نگاهی بیندازیم با بازاری پر پتانسیل مواجه می شویم که برندهای بسیاری در آن حضور دارند. در این استراتژی بازاریابی به جنبه هایی از نیاز مشتری توجه می گردد که سایرین کمتر بر روی آن تمرکز کرده اند و یا اصلا به آن توجهی ندارند.
استراتژی بازاریابی قطره ای یک استراتژی ارتباطی است که در آن پیام ها به صورت محدود و یا قطره قطره و در طول زمان و در قالب بازاریابی ایمیلی ارسال می گردد. در این استراتژی بازاریابی علاوه بر بازاریابی ایمیلی از سایر رسانه ها نیز استفاده می شود.
در گیر کردن مشتریان موجود در فعالیت ها ، صحبت کردن در مورد نیازها و خواسته های آنها به جای تمرکز بر تولید و معامله بعدی، باعث ایجاد وفاداری بیشتر و سطوح بالاتر مشارکت جامعه در رشد برند می شود. استراتژی بازاریابی جامعه می تواند به بازاریابی دهان به دهان نیز منجر شود.
سایت های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر فرصتی منحصر به فرد برای کسب و کارهایی که مایل به جذب مشتری بیشتر هستند، ارائه می دهد. بازاریابی رسانه های اجتماعی در دوران کودکی به سر می برد اما به سرعت در حال رشد است. شرکت هایی مانند Southwest Airlines دارای بخش هایی با بیش از ۳۰ نفر هستند که مسئولیت اولیه آنها ارتباط با مشتریان در رسانه های اجتماعی است.
در این استراتژی بازاریابی اطلاعات از طریق کانال های چندگانه مانند رسانه، ایمیل، وب سایت ها، و تبلیغات چاپی و آنلاین برای ارتقاء محصولات ارائه می گردد.
بازاریابی کسب و کار با کسب و کار یا B2B به شیوه ای از بازاریابی اطلاق می گردد که در آن مخاطب فعالیت های بازاریابی یک کسب و کار شامل فرد یا افراد یا تیم هایی از یک کسب و کار دیگر است و برای بازاریابی و فروش شما با مصرف کننده در ارتباط نمی باشید بلکه محصول خود را به منظور بکار گیری در محصول نهایی به کسب و کار دیگر معرفی می کنید.
استراتژی بازاریابی ترفیعاتی نوعی از استراتژی بازاریابی است که به منظور تحریک بیشتر مشتری برای اقدام به تصمیم گیری برای خرید طراحی شده است. بازاریابی ترفیعاتی شامل مسابقه ها، کوپن ها، ارائه نمونه های کالا برای تحریک به خرید مشتری است.
تبلیغ کنندگان از این استراتژی بازاریابی برای ارتباط با رویدادها و برندهای خاص بدون حمایت مالی از آنها استفاده می کنند. این استراتژی به کسب و کارها اجازه سرمایه گذاری بر روی رویدادها و یا وسیله نفوذی برای کسب و کارهایی است که توانایی واقعی برای تاثیرگذاری مستقیم بر رویدادهای واقعی را ندارند.
هدف نهایی بازاریابی B2C (بازاریابی کسب و کار – مصرف کننده) این است که تمرکز فعالیت ها با هدف ترغیب به خرید مصرف کننده صورت پذیرد. کمپین های بازاریابی B2C اغلب به صورت کوتاه مدت و با ارائه تخفیات ویژه ، کوپن ها و جوایز ویژه برای ترغیب به خرید مصرف کنندگان به کار گرفته می شود.
در این نوع جدید بازاریابی، تمام منابع و دارایی های بازاریابی به صورت آنلاین عرضه می شود تا مشتریان بتوانند با با تغییر، توسعه، و به اشتراک گذاری آنها مشارکت داشته باشند. در نظر بگیرید که amazon.com چگونه مشتریان خود را برای خرید کتاب های دیجیتالی، فیلم ها، نمایش های تلویزیونی در حساب آنلاین خود و یا در دستگاه های دیجیتال خود مانند Kindle Fire مورد هدف قرار می دهد.
بازاریابی از طریق ابزار تلفن همراه ، مانند تلفن های هوشمند صورت می پذیرد. بازاریابی موبایل می تواند در زمان و مکان ویژه اطلاعات ویژه ای را برای مشتری به همراه داشته باشد.
سرمایه گذاری مشترک بین دو یا چند کسب و کار برای جمع آوری منابع در تلاش برای ترویج و فروش محصولات این کسب و کارها است.
در استراتژی بازاریابی معکوس، ایده اصلی آن است که به جای آنکه بازاریابان به دنبال مشتری بروند، مشتری به دنبال ایشان بگردد. معمولاً این کار از طریق روشهای سنتی تبلیغاتی مانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات در مجلات، و رسانه های آنلاین صورت می پذیرد.
می دانیم که بسیاری از شما از بازاریابان تلفنی متنفر هستید. با این حال این استراتژی بازاریابی ، یک تله مارکتینگ است که می تواند در فروش بخش عمده ای از کالاها یا خدمات یک کسب و کار به مشتری نقش عمده ای داشته باشد. با این حال نبایستی بازاریابی تلفنی را با فروش تلفنی اشتباه گرفت. در بازاریابی تلفنی هدف اصلی معرفی و ارائه محصول است در حالی که در فروش تلفنی هدف اصلی فروش است.
بر خلاف Freebie Marketing ، این بازاریابی به بازاریابی کالای مکمل وابسته نیست، بلکه در این استراتژی بازاریابی برای نفوذ بیشتر در مصرف کننده ، نمونه ای رایگان به وی داده می شود.
نوعی از کانال های تبلیغاتی است که به سازمان های تجاری و غیر انتفاعی اجازه می دهد تا به طور مستقیم و با تکنیک های بازاریابی مانند پیام های متنی، ایمیل، وب سایت های تعاملی، تبلیغات انلاین، توزیع کاتلوگ، و غیره با مشتری ارتباط برقرار کنند.
بازاریابی پایگاه داده بک نوع استراتژی بازاریابی مستقیم با استفاده از پایگاه داده های مشتریان بالقوه، برای تولید پیام های شخصی به منظور ارتقاء کالا یا خدمت است. روش برقرای ارتباط در این استراتژی بازاریابی می تواند هر نوع رسانه ای باشد مثل رسانه های مورد استفاده در بازاریابی مستقیم. تمایز بین بازاریابی مستقیم و بازاریابی پایگاه داده عمدتاً از توجه به تجزیه و تحلیل اطلاعات ناشی می گردد. بازاریابی پایگاه داده بر استفاده از تکنیک های آماری برای توسعه مدل رفتار مشتری متمرکز است و معمولاً در بازاریابی مدرن نتایج مطلوب تر و اثربخش تری نسبت به بازاریابی مستقیم دارد.
بازاریابی شخصی که گاهی به آن بازاریابی شخصی سازی شده یا بازاریابی یک به یک نیز اطلاق می گردد، یک شکل افراطی از تمایز محصول است. در حالی که این تمایز سعی بر آن دارد تا کاملاً از رقبا متمایز باشد، شخصی سازی تلاش برای ارائه یک محصول منحصر به فرد برای هر مشتری دارد. Nike ID برندی محبوبی برای فهم این مفهوم بازاریابی است.
ایجاد مشارکت های استراتژیک که از طریق ایجاد اتحاد با برندهای تکمیلی، بسیار سودمند است. همچنین این استراتژی بازاریابی به عنوان بازاریابی همکاری هم شناخته می شود. در این استراتژی یک برند محصول را تولید می کند در حالیکه برند دیگر مشتریان جدید و آگاه سازی بازار را بر عهده دارد.
یک نوع خاصی از بازاریابی است که به منظور ارتقاء پیام به یک گروه معین از خریداران بالقوه از یک فرهنگ خاص یا ویژگی های جمعیت شناختی خاص مورد استفاده قرار می گیرد.
نیاز انسان به حالت محرومیت احساس شده اطلاق می گردد. آنها شامل نیازهای فیزیکی (غذا، پناهگاه، ایمنی و لباس) ، و نیازهای اجتماعی (وابستگی و مهربانی) و نیازهای فردی (دانش) هستند. استراتژی بازاریابی که در راستای این محرومیت گام بر می دارند و تلاش برای ارائه محصولی در راستای این محرومیت را دارند به بازاریابی انسانی معروف هستند.
بازاریابی چریکی به روشهای غیر متعارف و کم بودجه شامل فروش یا تبلیغ یک محصول، برند، جمعیت زیادی از مشتریان، و عنصر تعجب برای بازار یا ترفیع محصول، خدمت، رویداد، یا یک فعالیت جدید اشاره دارد.
استراتژی بازاریابی هوش مصنوعی نوعی از بازاریابی مستقیم با استفاده از تکنیک های بازاریابی داده – محور با مدل و مفهوم هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشین و شبکه بیزی استفاده می نماید. تفاوت اصلی در این استراتژی در این قسمت است که استدلال ها و نتایج به جای انسان توسط کامپیوتر و الگوریتم ها صورت می پذیرد.
بازاریابی دوستدار برند مفهومی بازاریابی است که جایگزین ایده بازاریابی سنتی برند می گردد. برندها نیاز به کسانی دارند که دوستدارشان باشند و به بایشان حیاتی جدید بدهند. در این استراتژی بازاریابی نیاز به ایجاد ارتباطی احساسی برای وفاداری بالا است.
————————————————————————————————-
تلفن تماس مشاوره: 09308325845 -09127920179
ایمیل: khanali.bahman@yahoo.com-ad@bahmanyarnovin.ir
سامانه پیامک اختصاصی مؤسسه:
5000537863